Zilnic casuta noastra de email este bombardata de mesaje de la diferiti oameni, pe care de cele mai multe ori nici macar nu-i cunosti sau n-ai avut vreodata ocazia sa-i intalnesti, dar nici nu le-ai dat personal adresa ta de email. Nu stiu cum se face si de unde fac rost acesti indivizi de adresa ta de email. Este curios faptul ca aproape imediat ce-ti faci o noua adresa de email in cateva zile deja incepi sa primesti mesaje de la diversi. Este greu sa-mi explic care-s metodele prin care oamenii intra in posesia adreselor de mail si ce castiguri au daca te bombardeaza cu mailuri zilnice despre diverse chestii care poate nici macar nu te intereseaza.
In fapt, eu vad altfel situatia, cel putin in opinia mea, in cazul in care doar daca ai avut o relatie anterioara cu cineva asta nu inseamna ca ai permisiunea sa-i trimiti email. In general se anticipeaza permisiunea pentru mesajele comerciale daca tu personal te-ai abonat la newsletter sau mesajele personale si relevante. Ca sa intelegi cum sta treaba, trebuie sa-ti pui urmatoarea intrebare cand vrei sa bombardezi pe cineva cu emailuri. Le-ar fi dor de tine daca nu le trimiti un email? Daca nu, atunci ai o impresie gresita cum ca tu ai avea ceva dar de fapt nu ai nimic cu destinatarul.
Apoi exista o multitudine de instrumente online prin care poti trimite sau face campanii prin email, ca de exemplu MailChimp. In cazul in care campania ta prin email nu are rezultatele dorite, cu siguranta nu este vina instrumentului de trimitere a emailurilor si nu trebuie sa insisti ca sa retrimiti de milioane de ori acelasi email pentru ca vei avea acelasi rezultat. Cu alte cuvinte nu pierde vremea cautand un stilou mai bun, ci invata sa scrii mai bine.
Faci o campanie prin email si nu are rezultatele scontate poate ar trebui sa arunci o privire asupra faptului ca din mailul tau, cu care bombardezi un om, lipseste personalizarea “Draga Nume”, o lipsa care te costa intr-o campanie prin email. Trebuie sa faci un test simplu, daca tu personal nu ai cateva secunde la dispozitie ca sa treci un nume din lista de adrese de email, ce te face sa crezi ca destinatarul are la dispozitie cateva secunde ca sa citeasca ce ai avut tu de scris? Daca ai in lista 5000 de adrese de email asta inseamna aproximativ 1000 de minute. Daca nu ai 1000 de minute de sacrificat atunci nu trimite emailul.
In general oamenii trimit mesaje text iar companiile trimit mesaje HTML cu grafica mai mult sau mai putin frumoasa. Ori ca o campanie prin email sa aiba rezultate pozitive trebuie sa alegi corect cum vrei sa o faci. Prin urmare daca esti om ar trebui sa actionezi ca un om si in emailuri, dar cel mai important lucru este sa gasesti raspunsul la intrebarea: “De ce-mi trimiti mie email?”. Daca nu-mi poti spune in 5-6 cuvinte ceea ce doresti tu ca eu sa fac, este putin probabil ca eu sa ghicesc si sa extrag esenta dintr-un email kilometric.
Nu uita ca ceea ce vrei tu ca eu sa fac trebuie sa fie cel putin amuzant de facut, sa mi se merite sa-l fac sau sa dai dovada de generozitate, sa primesc ceva in schimb. Daca nu e cazul, atunci nu te astepta ca eu sa fac ceva, indiferent de cata nevoie ai de mine ca sa fac ceva, avand in vedere ca nu ne cunoastem si nu avem o relatie care sa ne lege intr-un fel.
Apoi cand faci o campanie prin email ar trebui sa ai in vedere cand se termina aceasta campanie. Daca ai de gand sa-mi trimiti o gramada de emailuri pentru ca vrei sa promovezi ceva, m-ai pierdut din start. Daca imi vei spune de la inceput ce ai de gand sa faci, este mult mai probabil sa-mi captezi atentia si sa primesti acordul ca sa mergi mai departe, poate ai un target de trimis emailuri si atunci te pot intelege. O sa spun, in regula sa vina urmatorul email, dar daca nu faci asta campania este sortita esecului.
De ce sa trimiti email la toata lista? Ce te determina si ce ai de castigat daca trimiti email la toata lista? Crezi ca in felul acesta campania o sa aiba un real succes si daca dai send la lista ti-ai facut treaba si urmeaza sa incasezi banii si gata? Oare de ce nu testezi initial trimitand 10-20 de emailuri la persoane diferite si apoi sa compari rezultatele, sa vezi daca merita sau nu sa mergi mai departe. Daca rezultatele sunt neconcludente, trimite la 50 de persoane acel email si vezi cum reactioneaza si ce rezultate ai. Abia pe urma daca rezultatele sunt pozitive trimite emailul si la restul listei ca sa ai rezultate si o campanie de succes prin email.
Un lucru important este urmatorul: daca faci o campanie prin email care implica “o luare” si nu “o dare”, pentru ultima varianta ar trebui sa-ti regandesti campania prin email. Dar daca totusi doresti sa rapesti timpul, sa captezi atentia si sa profiti de increderea a 5000 de cunoscuti sau necunoscuti, gandeste-te bine inainte la efectele si urmarile asupra unor relatii construite in timp. Nu uita ca exista doar cateva cazuri de urgenta pentru care merita sa-ti pui la bataie reputatia in ochii celorlalti.
Oricum privim lucrurile linia de demarcatie intre o campanie prin email reusita si un SPAM este destul de subtire si trebuie sa te gandesti bine cum sa-ti organizezi campania sau cum sa trimiti un email.
Intr-o tara cu economia in deriva si cu o saracie ce atinge cote alarmante, i-au amploare si se inmultesc, ca…